NTS-campagne Donorpraat moedigt gesprek over donatiekeuze aan
De Nederlandse Transplantatie Stichting lanceerde deze week een social media campagne om het gesprek te stimuleren over de keuze voor het wel of niet doneren van organen en weefsels na overlijden. Want nog vaak stellen mensen die keuze uit of bespreken ze die niet met hun dierbaren.
In de nieuwe videoserie “Donorpraat” gaan mensen met verschillende leeftijden en relaties openhartig met elkaar in gesprek over donatie. Weten ze van elkaar of ze donor willen zijn? En dat je je keuze altijd nog kan aanpassen? Maar ook: hoe vinden ze het om het hier met elkaar over te hebben? Zo spreken zussen Elena (19) en Sarah (24) voor het eerst met elkaar over hun keuze. Sarah vindt het geen moeilijk, maar wel belangrijk gesprek met haar zus: “Ik denk dat het juist heel belangrijk is om het hierover te hebben, zodat nabestaanden weten wat ze te wachten staat mocht je kunnen doneren.”
Tips voor thuis
De gesprekken in de video’s zijn bedoeld om mensen te inspireren zelf óók in gesprek te gaan over donatie. Zeker voor jongeren die nog een keuze moeten maken, kan praten helpen om erachter te komen hoe ze erover denken. En misschien nog wel belangrijker: zo weten ook hun dierbaren wat die keuze is. Want niemand wil dat de ander voor verrassingen komt te staan, mocht het ooit zover komen.
Op de NTS-pagina Thuis praten over doneren vind je de 4 gespreksvideo's, met tips en voorbeeldvragen voor een gesprek over donatie.
Social media
De campagne loopt tot het einde van dit jaar. Naast de videoserie bestaan de campagne uitingen uit posts met facts, veelgestelde vragen en antwoorden, quizzen en persoonlijke verhalen op Facebook, Youtube, Instagram, Tiktok en Snapchat.
Bekijk de video’s: Thuis praten over doneren